Projecten
Bij gemeente Den Haag worden de meeste werkzaamheden aan VRI’s uitgevoerd in projecten. Vervangingen van VRI’s worden ondergebracht in projecten en vanuit integrale projecten in de openbare ruimte komen aanleg of aanpassingen aan VRI’s aan de orde.
Systemen en tools
Voor het goed uitvoeren van het beheer van de VRI’s zijn de volgende systemen in Den Haag essentieel:
Coördinatie en overzicht
Veel van de inhoudelijke beheertaken worden door veel verschillende mensen uitgevoerd. Gezien de omvang van het areaal is ook behoefte aan coördinatie en overzicht op het dagelijks verkeerskundig en technisch beheer van de huidige installaties.
Energie en duurzaamheid
In beginsel hebben alle overheden de verplichting om duurzaam in te kopen en zuinig om te gaan met energie.
Bijlage 1: Maatwerk-VRI’s
In onderstaande tabel staan de maatwerk-VRI’s benoemd:
Bijlage 2: Indeling OV-lijnen
Tot de categorie verbindend OV horen de volgende lijnen:
Bijlage 3: Vigerende wet- en regelgeving VRI’s
Een landelijk beleid voor het plaatsen of onderhouden van VRI’s bestaat niet. Elke wegbeheerder is vrij om op een bepaald kruispunt een VRI te plaatsen als de verkeersafwikkeling en/of verkeersveiligheid daartoe aanleiding geeft.
Bijlage 4: Monitoringsplan
Het monitoringsplan beschrijft de wijze waarop het verkeerskundig functioneren van de VRI’s wordt gevolgd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de V-Log-centrale van gemeente Den Haag.
Bijlage 5: Onderliggende documenten
In deze Nota wordt op meerdere plaatsen verwezen naar relevante onderliggende documenten.
Vooruitstrevend Mobiliteitsbeleid
De ruimte in Den Haag is schaars. Het aantal inwoners neemt de komende jaren fors toe en ook bedrijvigheid en vrijetijdsbesteding trekken aan.