Regelen op multimodale beleidsdoelen

Het team Verkeersmanagement (VM) van de afdeling Bereikbaarheid en Verkeersmanagement, behorende tot de Dienst Stadsbeheer (DSB), is onder andere verantwoordelijk voor het ontwerp, realisatie, beheer en vervanging van VRI’s in de stad. Door de veranderende stad, aangevuld met veranderend beleid, ontstaat de behoefte aan een vernieuwde vertaling van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid naar concrete handvatten voor de toepassing en werking van VRI’s. In Den Haag zijn ongeveer 250 gemeentelijke VRI’s operationeel. Dit zijn de ‘knoppen’ waaraan VM kan draaien om een directe en zichtbare bijdrage te leveren aan de mobiliteitsambities. Veelal worden VRI’s geplaatst om een lokaal knelpunt qua doorstroming en/of verkeersveiligheid op te lossen. Een VRI is ook geschikt als instrument om de stroom van het verkeer op het netwerk te sturen en reguleren. Voor het anders benutten van de bestaande infrastructuur is een hernieuwd kader nodig waarbinnen onderbouwde keuzes gemaakt worden.

Deze Nota Verkeerslichten (Nota VRI) voorziet in die behoefte. De Nota VRI gaat inhoudelijk in op de plaatsings-, ontwerp-, regel- en beheerstrategie voor verkeerslichten. Objectieve criteria en normen worden geformuleerd en landelijke regelgeving, uitgangspunten en randvoorwaarden worden aangehaald, afgestemd op de mobiliteitsambities. Echter, doordat de kaders voor een nieuw mobiliteitsbeleid nog niet zijn uitgekristalliseerd, kunnen in de nabije toekomst nog aanpassingen nodig zijn. Vanuit de nu levende ideeën en ambities zet gemeente Den Haag met deze Nota VRI in ieder geval alvast een belangrijke stap richting het regelen op multimodale beleidsdoelen.