Projecten
Bij gemeente Den Haag worden de meeste werkzaamheden aan VRI’s uitgevoerd in projecten. Vervangingen van VRI’s worden ondergebracht in projecten en vanuit integrale projecten in de openbare ruimte komen aanleg of aanpassingen aan VRI’s aan de orde. Beide soorten projecten leggen beslag op de capaciteit van de beheerorganisatie.
Vervangingen en nieuwe VRI’s
Voor projecten waarin het gaat om de vervanging van een bestaande VRI of het realiseren van een nieuwe VRI, is een vast werkproces afgesproken. Dit werkproces is in detail weergegeven in het document Projectenflow (versie 1.8 dd 25-06-2020) en samengevat weergegeven in Figuur 6. Het bevat de basisafspraken over de procedures en werkwijze van de coördinerend verkeersregelkundige, projectleider, werkvoorbereider, directievoerder, toezichthouder en externe partijen. Ook de wijze waarop de overdracht van realisatie naar beheer plaatsvindt, is in dit werkproces vastgelegd.
Figuur 6: Beknopte schematische weergave workflow VM bij projecten nieuwbouw/vervanging VRI
Het einde van de onderhoudstermijn van een VRI (drie maanden na oplevering) is bij vervangingen altijd een belangrijk ijkpunt voor het oplossen van restpunten. Het verstrijken van de garantietermijn (24 maanden na oplevering) wordt aangegrepen om de installatie nog keer goed te onderzoeken op eventuele mankementen.
Aanpassingen aan bestaande VRI’s
In een stad als Den Haag zijn tijdens de beheerfase van een VRI continu meerdere integrale projecten in de openbare ruimte in voorbereiding of uitvoering. Dit varieert van grootschalige herinrichting of reconstructies van wegen, vervangingen van riolering en verhardingen, tot aanpassing van fietspaden, voetpaden of verblijfsgebieden. Voor alle projecten die leiden tot (bouw)werkzaamheden en activiteiten binnen de gemeente Den Haag kent de gemeente de BVC-procedure. Deze BVC-procedure legt afspraken vast over Bereikbaarheid, Verkeersveiligheid en Communicatie (BVC) tijdens uitvoering van de werkzaamheden. De verkeersregelkundigen binnen VM toetsen deze plannen (wekelijks, bij indiening) op de consequenties voor de werking van VRI’s en bepalen of maatregelen nodig zijn. Als aanpassingen aan de (werking van de) VRI nodig zijn, dan wordt dat in het betreffende project meegenomen. Wanneer VRI- of softwareaanpassingen nodig zijn op tijdelijke omleidingsroutes, worden dergelijke aanpassingen zoveel mogelijk met aanpassing van parameters binnen de aanwezige software uitgevoerd.
Tijdelijke situaties bij VRI’s
Tijdens de uitvoering van projecten ontstaat soms de behoefte aan tijdelijke aanpassingen aan VRI’s, bijvoorbeeld op ingestelde omleidingsroutes, afgezette rijstroken/richtingen van de VRI of tijdens bepaalde faseringen. Vanuit het project wordt aangegeven welke aanpassingen nodig zijn, VM adviseert en bepaalt vervolgens of dit qua planning, maar ook technisch mogelijk is met de VRI en op welke wijze deze tijdelijke aanpassingen worden ingevuld. Daarbij horen ook maatwerk afspraken over planning, kosten, afnames, oplevering, technisch en verkeerskundig beheer.
Moet een VRI tijdelijk geheel buiten gebruik worden gesteld, dan heeft het de voorkeur om in zo’n tijdelijke situatie gebruik te maken van wegafzettingen (tijdelijk afzetten van rijstroken) en de inzet van verkeersregelaars om een verkeersveilige situatie te creëren. Als gebruik gemaakt moet worden van een tijdelijke installatie, dan zijn in ieder geval de functionaliteiten die daarvoor in de ontwerpstrategie zijn benoemd (paragraaf 3.2, Functionaliteiten van een verkeersregeling) van toepassing.