Coördinatie en overzicht

Veel van de inhoudelijke beheertaken worden door veel verschillende mensen uitgevoerd. Gezien de omvang van het areaal is ook behoefte aan coördinatie en overzicht op het dagelijks verkeerskundig en technisch beheer van de huidige installaties. Deze regietaak houdt onder andere in:

  • overzicht houden op het VRI-areaal, monitoring van de kwaliteit;

  • coördineren van onderhoud en vervangingen, en prioritering van beheertaken;

  • borging van uniformiteit in de werkwijze van de verkeersregelkundigen van VM;

  • regievoering op in te zetten leveranciers en onderhouds- en raamcontractpartijen, en op gezette tijden organiseren van aanbestedingen hiervoor;

  • integrale samenwerking met andere domeinen in de openbare ruimte, deelnemen aan projecten met raakvlak met (nieuwe) VRI’s, contact met beleidsafdelingen (DSO-Mobiliteit);

  • vaststellen en actueel houden van de ambities die volgen uit deze nota VRI;

  • bijwonen (regionale) overleggen over inzet van de gemeentelijke VRI’s, samenwerking met andere wegbeheerders (RWS, randgemeenten, Provincie, MRDH, Zuid-Holland Bereikbaar, LVMB, NDW);

  • initiëren en bewaken van de inzet van regionale regelscenario’s;

  • oog hebben voor de toekomst en kennisniveau up-to-date houden: volgen van landelijke ontwikkelingen (zoals rond de iVRI) en afwegen welke relevant zijn voor de gemeente.

De verkeersregelkundigen van VM vullen deze coördinerende regietaken gezamenlijk in.