Verkeerskundig beheer
Verkeerskundig beheer is de continue zorg voor de verkeerskundige werking van VRI’s, zoals die is vastgesteld in de beleidsdoelen (zoals vastgelegd in de regelstrategie) gedurende de gehele levenscyclus. Er zijn meerdere argumenten om als wegbeheerder te investeren in verkeerskundig beheer: waarborgen van verkeersveiligheid, leefbaarheid en een continue optimalisatie van de doorstroming. Verkeerskundig beheer houdt in dat tijdig instellingen in een regeling worden aangepast of een nieuwe/aangepaste regeling wordt doorgevoerd. Eventueel horen daar ook fysieke aanpassingen aan de buiteninstallatie bij. Elke verkeersregelkundige van de afdeling VM beheert een deel van het areaal en is daarmee verantwoordelijk voor de monitoring van de verkeerskundige werking van de betreffende VRI’s en voor het reactief en proactief verkeerskundig beheer.
Dagelijkse monitoring
De taak voor de dagelijkse monitoring van de werking van de VRI’s ligt bij de WVL’s van de VMC. Met verschillende tools en systemen worden de wachtrijen bij VRI’s in de gaten gehouden. De WVL’s kijken of er technische oorzaken zijn bij het slechter functioneren van een VRI. Wanneer iets geconstateerd wordt waarvan niet helemaal duidelijk is wat er aan de hand is, dan melden ze dat bij de betreffende verkeersregelkundige. Die bekijkt als verantwoordelijke wat er aan de hand is en bepaalt de vervolgacties en houdt uiteraard ook zelf de verkeerskundige werking in de gaten.
Reactief verkeerskundig beheer
De verkeersregelkundigen van VM zijn voor hun deel van het areaal verantwoordelijk voor reactief verkeerskundig beheer. De verkeersregelkundige checkt wekelijks de status van storingen aan VRI’s in zijn/haar areaal om zo inzicht te hebben in de technische werking. Als problemen worden geconstateerd controleert de verkeersregelkundige eerst de technische staat en daarna de werking van de verkeersregeling. Dit gebeurt door het uitvoeren van een observatie (ter plaatse of op afstand met behulp van verkeermonitoringscamera’s) en/of op basis van historische data (V-Log). Op basis van de bevindingen van de verkeersregelkundige zijn meerdere vervolgacties mogelijk:
-
geen aanpassing, maar een uitleg van de beleidskeuzes voor het kruispunt;
-
aanpassing van parameters of andere instellingen van de regeling;
-
softwareaanpassing van het regelprogramma;
-
aanpassing aan de installatie én de werking van het regelprogramma.
Bij meldingen door burgers vanuit de gemeente volgt altijd een terugkoppeling naar de melder, volgens de gemeentelijke afspraken daarover.
Ook de evaluaties van de inzet van regelscenario’s rondom evenementen, werkzaamheden en incidenten in het kader regionaal verkeersmanagement kunnen leiden tot VRI-aanpassingen. De VMC heeft het overzicht welke regionale scenario’s beschikbaar zijn en welke zijn ingezet. De evaluatie daarvan vindt vooral op ad hoc basis, en dus reactief, plaats.
Proactief verkeerskundig beheer
Naast monitoring zijn de verkeersregelkundigen voor hun areaal ook verantwoordelijk voor proactief verkeerskundig beheer. Proactief verkeerskundig beheer komt in de praktijk neer op:
-
Jaarlijks een V-Log-analyse van elk kruispunt, inclusief toetsing aan de streefwaarden van de regelstrategie.
-
Voor elk kruispunt periodiek een quick scan analyse. De frequentie daarvan is afhankelijk van de classificatie van een VRI: voor VRI’s met een hoge prioriteit wordt elke drie jaar een quick scan uitgevoerd, voor VRI’s met een gemiddelde prioriteit elke vijf jaar en voor VRI’s met een lage prioriteit elke zeven jaar. De prioritering is terug te vinden in de VRI-prioriteitenkaart (VRI-Den Haag Viewer (arcgis.com)).
Voor het uitvoeren van de quick scans is een raamovereenkomst met enkele marktpartijen afgesloten. In deze raamovereenkomst is ook de werkwijze voor deze quick scans vastgelegd, waarbij de CROW-publicatie 313 Functioneel beheer van verkeersregelinstallaties wordt gevolgd. Ook het proactief verkeerskundig beheer leidt tot aanpassing van parameters of andere instellingen van de regeling, een softwareaanpassing aan het regelprogramma of een aanpassing aan de installatie én de werking van het regelprogramma. De verkeersregelkundige is verantwoordelijk voor de doorvoering hiervan.
Aanvullend wordt voor het verkeerskundig beheer gebruik gemaakt van de streefwaarden, zoals benoemd in hoofdstuk 4 Regelstrategie. Deze streefwaarden worden met de V-Log-centrale (op dit moment YAVC) gemonitord.
Doorvoeren van wijzigingen
Bij het doorvoeren van parameterwijzigingen of software aanpassingen is het uitgangspunt dat de afdeling VM dit in eigen beheer doet. Voor parameterwijzigingen is het NMS beschikbaar als tool. Voor herprogrammering is een aantal verkeersregelkundigen van VM dat zelf regelapplicaties op afstand in de regelautomaat laden. Dit kan overigens niet bij alle regelautomaten, in die gevallen wordt de leverancier van de automaat ingeschakeld. Voorwaarde voor op afstand laden is dat een verkeersmonitoringscamera op het kruispunt aanwezig is, waarmee de verkeersafwikkeling in de gaten wordt gehouden tijdens het laden en inschakelen van een nieuwe regelapplicatie. Werkafspraken hierover zijn weergegeven in 29092023 Werkafspr ITSapp afstand laden. Als sprake is van een fysieke aanpassing van de installatie, dan ontstaat een project, waarin deze aanpassing wordt gerealiseerd. Voor zo’n project wordt dan een projectleider aangewezen en wordt altijd een verkeersregelkundige betrokken. Bij de uitvoering van projecten worden procesafspraken gevolgd (zie paragraaf 5.4, Projecten).