Vooruitstrevend Mobiliteitsbeleid

De ruimte in Den Haag is schaars. Het aantal inwoners neemt de komende jaren fors toe en ook bedrijvigheid en vrijetijdsbesteding trekken aan. Tegelijkertijd werkt de gemeente Den Haag aan grote opgaves, zoals de schaalsprong OV, de bouwopgave en het streven naar nul verkeersdoden. Al deze ontwikkelingen resulteren in een toename van omvang en complexiteit van de mobiliteitsvraag. Het gevolg is dat onder andere wachttijden bij verkeerslichten op veel plekken nu al langer zijn dan nagestreefd. Met de toenemende behoefte aan ruimte door inwonersgroei en toename van de mobiliteit neemt ook de behoefte aan meer ruimte voor zaken als de leefbaarheid in de stad toe. Daardoor kan de veranderende mobiliteitsvraag niet meer gefaciliteerd worden op de wijze waarop dat in het verleden gebeurde. Gemeente Den Haag als wegbeheerder moet anders omgaan met mobiliteit en naar een toekomstbestendig en stadsvriendelijk mobiliteitssysteem toewerken. In de hoofdlijnenbrief Mobiliteitstransitie (RIS302361) heeft het college aangegeven de hiertoe noodzakelijke mobiliteitstransitie te willen inzetten. Doel is om de komende decennia de stad bereikbaar, leefbaar en verkeersveilig te houden voor bewoners, bezoekers en bedrijven. Bij het uitwerken van de mobiliteitsambities richt het ontwerp en de inrichting van de openbare ruimte zich op een compacte stad en directe nabijheid van bestemmingen, waarbij belangrijke voorzieningen lopend en fietsend bereikbaar zijn. Ook wordt onderzocht of binnen de bestaande infrastructuur nog oplossingen te vinden zijn door het gerichter benutten van de infrastructuur: de inzet van verkeersmanagement. Daarmee is de VRI belangrijk voor het realiseren van de mobiliteitsambities van gemeente Den Haag.