Kwaliteit van het beheer van VRI’s
De kwaliteit van de werking van een VRI wordt in eerste instantie bepaald door de technische kwaliteit: het voorkómen dat de VRI uitvalt of slecht functioneert, waardoor de weggebruikers op het kruispunt in onveilige situaties gebracht kunnen worden, en het verkeer niet meer goed wordt afgewikkeld. Voor betrouwbaarheid en continuïteit is het daarom heel belangrijk dat de technische kwaliteit van een VRI in orde is. Om deze technische kwaliteit op niveau te houden, wordt in Den Haag een aantal generieke uitgangspunten gehanteerd, dat de basis vormt voor alle VRI-beheeractiviteiten. Deze generieke uitgangspunten zijn weergegeven in onderstaande Tabel 6.
Activiteit beheer/onderhoud | Basis uitvoeringsfrequentie Den Haag |
Vervangen verkeersregeltoestel | Het verkeersregeltoestel kent een afschrijvingstermijn van 15 jaar en wordt in beginsel ook elke 15 jaar vervangen. |
Vervangen verkeerslantaarns | De verkeerslantaarns worden gelijktijdig met het verkeersregeltoestel vervangen. |
Vervangen detectielussen | Reactief: detectielussen worden alleen vervangen bij storingen, klachten of bij vervanging van het asfalt. |
Vervangen bekabeling | Bij vervanging van het verkeersregeltoestel wordt, aan het begin van het project, bepaald of de bekabeling vervangen moet worden. Dit is afhankelijk van de kwaliteit en huidige staat van de bekabeling en ook de inrichting van het kruispunt. Er worden metingen gedaan om de kwaliteit te bepalen. De verwachte levensduur van de bekabeling is 30 jaar. |
Vervangen meubilair | Wegmeubilair, mastmateriaal en dergelijke worden zoveel mogelijk hergebruikt. Bij vervanging van het regeltoestel wordt alle wegmeubilair gecontroleerd en bepaald of vervanging nodig is. |
Onderhoud regeltoestel | Minimaal 1x keer per jaar voert de leverancier preventief onderhoud uit. Dit is vastgelegd in de overeenkomst voor tweedelijns technisch beheer. |
Verkeerskundig onderhoud | Minimaal 1x per jaar wordt voor elk kruispunt een V-Log-analyse uitgevoerd. Frequentie van quick scans en verdere analyses zijn afhankelijk van de prioriteit van de VRI. Zie verder paragraaf 5.3, Proactief verkeerskundig beheer. |
Preventief onderhoud buiteninstallatie | Jaarlijks worden alle lenzen van de verkeerslantaarns (en Opticom) gereinigd. Dit is vastgelegd in de overeenkomst voor eerstelijns technisch beheer. |
Tabel 6: Generieke uitgangspunten voor beheer en vervangingen van VRI's
Verder beschikt gemeente Den Haag over een assetmanagementplan voor Verkeersmanagementsystemen 20230906 Concept AM plan Verkeersmanagement, waarin een aantal uitgangspunten is beschreven voor de kwaliteit en het niveau van VRI-beheer. In beginsel is dit assetmanagementplan leidend voor het algehele kwaliteitsniveau van beheeractiviteiten, dus ook die voor VRI’s.
Het functioneren van een VRI wordt ook beïnvloed door het samenspel met andere onderdelen van de buitenruimte, zoals bebording, markering (ligging stopstrepen, rijstrookindeling) en beperkingen in de zichtbaarheid van de verkeerslantaarns (bijvoorbeeld door groenvoorzieningen). Uitgangspunt is dat het beheer van deze overige onderdelen buiten VM, bij de wegbeheerders, is geborgd.