Projectmatige aanpak bij aanleg of vervanging van een VRI
Bij de gemeente Den Haag wordt de afweging voor een bepaalde kruispuntvorm (en daarmee de keuze voor het al dan niet plaatsen of vervangen van een VRI) gemaakt in multidisciplinaire projecten. Dergelijke projecten worden geïnitieerd en geleid door de beleidsmakers van DSO-Mobiliteit, maar kunnen ook door DSB worden geïnitieerd. Daarbij wordt in projectgroepen onder andere onderzocht:
-
wat de ruimtelijke beperkingen op de betreffende locatie zijn (eigendomsgrenzen, groenvoorzieningen, parkeervoorzieningen, e.d.);
-
of een kruispunt nodig is, en welke kruispuntvorm daarbij op basis van verkeerskundige criteria de voorkeur krijgt;
-
mocht een kruispunt (om wat voor reden dan ook) niet haalbaar zijn, of een ongelijkvloerse aansluiting nodig is;
-
bij keuze voor een VRI, welke financiële afspraken moeten worden gemaakt over de kosten voor aanleg of vervanging en over het borgen van het budget voor beheer en onderhoud van de VRI gedurende de gehele levenscyclus.
Het besluit tot plaatsing of vervanging van een VRI wordt onder verantwoordelijkheid van DSO-Mobiliteit in het project genomen. Ook de benodigde budgetten voor aanleg/vervanging en de volledige beheercyclus worden daarbij vastgelegd. In het project speelt VM een belangrijke adviserende rol, waarbij gebruik wordt gemaakt van de criteria en de instrumenten die in deze plaatsingsstrategie worden beschreven.
Naast multidisciplinaire projecten zijn soms andere partijen/afdelingen die initiatief nemen om kruispunten aan de orde te stellen binnen de gemeente. Ook in dergelijke gremia hebben de verkeersregelkundigen van VM een adviserende rol, soms een initiërende rol en neemt DSO-Mobiliteit uiteindelijk de beslissing om de aanleg van een VRI verder te overwegen. In dat geval wordt daarvoor een projectgroep in het leven geroepen. In die projectgroep wordt vervolgens de uiteindelijke afweging gemaakt zoals hierboven omschreven.